Jury

De auditieronden en finale van Dutch Classical Talent worden geleid door een vakjury in wisselende samenstelling met vertegenwoordiging van de deelnemende concertzalen.

  • De jury van de finale seizoen 2020-2021 op 21 september 2021 wordt later bekend gemaakt
  • De jury van de audities voor seizoen 2022-2023 in oktober 2021 wordt later bekend gemaakt.

De jury die de finalisten tijdens de audities in oktober 2020 selecteerde bestond uit:

Annett Andriesen alt / mezzosopraan
Annett Andriesen is al jaren de vrouw op het gebied van talentontwikkeling. Ze startte zelf jong, in 1967 en werkte samen met de grote Nederlandse operagezelschappen. Na een succesvolle internationale carrière als mezzosopraan stortte ze zich op het begeleiden van jongere artiesten. Ze leidde twaalf jaar lang het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch, en begeleidde het event tot de bekendheid die het nu heeft. Onder meer voor deze inzet is ze benoemd tot Officier in de orde van Oranje Nassau.

Ties Mellema Saxofonist
Ties Mellema doet niet aan stijlen, hij speelt muziek. Geen klassiek, geen jazz geen pop maar iedere muziek die hem wel aanspreekt en iets uitdrukt. Hij is vooral benieuwd naar de muziek tussen de stijlen. Hoewel Ties Mellema zonder meer een virtuoos kan worden genoemd op de saxofoon, ziet hij zichzelf in de eerste plaats als muzikant. Van klassiek en minimal tot impro, funk en jazz – Mellema bewoont al meer dan 20 jaar de gebieden tussen de gevestigde stijlen en disciplines. Het aangaan en overwinnen van uitdagingen en het vertellen van een verhaal staan altijd centraal. Hij daagt zichzelf voortdurend uit het verhaal van de muziek opnieuw te vertellen. Hij laat zijn instrument vooral spreken. Zijn veelzijdige manier van werken leverde Ties samenwerkingen over de hele wereld op met onder andere Gustavo Dudamel, Concertgebouw Tracks, MTV en nog veel meer. Ties is diverse malen onderscheiden en ontving onder andere de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs.

George Mutsaerts Directeur Wonderfeel
Na een carrière als marketing en communicatie-adviseur is Georges Mutsaerts vanaf 2002 actief als organisator van klassieke muziek evenementen. Zo is hij onder meer oprichter en directeur van het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, Festival Jong Talent en Wonderfeel. Mutsaerts was penningmeester van IDFA en is als adviseur betrokken bij diverse culturele projecten.

Yoram Ish-Hurwitz Pianist en artistiek leider Oranjewoud Festival
Pianist Yoram Ish-Hurwitz studeerde bij Danièle Dechenne en Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam, bij György Sándor aan de Juilliard School in New York en in de solistenklas van Karl-Heinz Kämmerling. Naast vele concerten in Europa, de Verenigde Staten en Brazilië bracht hij acht solo-cd’s uit en een cd in samenwerking met violiste Noa Wildschut. Verder initieerde hij multidisciplinaire projecten als ‘Pelgrimsjaren’ en ‘Iberia’ rond de gelijknamige pianocycli van Liszt en Albéniz. Sinds 2012 is hij artistiek directeur van Oranjewoud Festival. In die hoedanigheid was hij verantwoordelijk voor het klassieke hoofdprogramma van Leeuwarden-Friesland Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Naast musicus is Yoram lid van de culturele adviescommissies voor de provincies Gelderland en Overijssel en is hij sinds kort toegetreden tot de kring van adviseurs van de Raad voor Cultuur.

Kenne Peters Programmeur Musis Arnhem en De Vereeniging in Nijmegen
Kenne Peters studeerde in 2013 af aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten in Arnhem, waar hij de opleiding Muziektheater volgde. Tijdens zijn studie ontdekte hij zijn liefde voor de klassieke muziek. Na een aantal jaren werkzaam te zijn geweest in diverse functies bij onder andere Challenge Records en Nationale Opera & Ballet, is hij sinds 2016 Programmeur Klassiek bij Musis Arnhem en sinds februari 2019 bekleedt hij dezelfde functie ook bij De Vereeniging in Nijmegen.

Wim Vos Hoofd klassieke muziek Koninklijk Conservatorium Den Haag en Codarts Rotterdam
Wim Vos (1957) studeerde slagwerk aan het Koninklijk Conservatorium bij Frans van der Kraan. Nog tijdens zijn studie richtte hij, samen met drie medestudenten, de Slagwerkgroep Den Haag op. Daarnaast was hij ook actief in diverse nieuwe muziek ensembles zoals het ASKO en Schönberg Ensemble en Ensemble Modern waarmee hij op vele belangrijke Europese podia stond. Hij was zes jaar verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest en nadien nog vijftien jaar aan het Residentie Orkest. Nieuwe muziek en premières lopen als een rode draad door zijn carrière. Al vanaf het begin van zijn carrière was hij actief als docent aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, waar hij nu directeur van is. Bovendien is hij artistiek coördinator van de NJO Orkest en Ensemble Academie.

Cécile Gouder de Beauregard Programmeur TivoliVredenburg
Cécile Gouder de Beauregard behoort tot de nieuwe generatie programmeurs. Met haar achtergrond als professioneel musicus snapt zij de wondere wereld van klassieke muziek als geen ander. Cécile is opgeleid als violiste en sloot haar Bachelor en Master met onderscheiding af bij Ilya Grubert aan het Conservatorium van Amsterdam en bij David Takeno aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen. Na haar studie trad zij op als kamermusicus in het Sequenza String Trio en Kwartet Amsterdam maar speelde ook regelmatig mee in orkesten en ensembles als Amsterdam Sinfonietta, het Nederlands Kamerorkest, het Mahler Chamber Orchestra en Holland Symfonia. In 2016 maakte Cécile een carrièreswitch en ging aan de slag bij Radio 4. Daar werkte zij als programmamaker voor Het Avondconcert en Muziekwijzer. Sinds begin 2018 is zij Programmeur Klassiek bij TivoliVredenburg.